Tremilen – en riktig utmaning!

Lidingöloppet startar vid Koltorps gärde på södra delen av ön och kontrollerna längs den 30 km långa banan har alla blivit klassiska. Inte minst den mytomspunna Abborrbacken efter 25 km som med sina drygt 500 meter är banans längsta och brantaste.

Banan

Genom åren har det gjorts en del förändringar av banan och 2013 var 19,2 av de 30 km identiska med 1965 års bana. Andra året flyttades starten från Hersby åker till Koltorps Gärde då den första kilometern ändrades och det har gjorts mindre justeringar längs i stort sett hela banan. Passeringen efter två mil och målet har dock alltid legat på Grönsta gärde.

Lättlöpt början

Efter starten i Koltorp följer några lättlöpta kilometer över ängsmark och längs en slingrande grusväg och vid toppen av Killingebacken efter fyra kilometer är utsikten fin över Kyrkviken, norra Lidingö och Bogesundslandet.

Sedan följer utförslöpning och lite knixiga partier innan man kommer fram till Lidingövallen efter åtta kilometer där man springer längs Kyrkviken inför täta åskådarled någon kilometer. Milskylten sitter i en liten men brant backe just efter att man lämnat Kyrkviken och därefter följer loppets fem mest lättlöpta kilometer förbi bland annat Elfvik på östra Lidingö. Tät skog omger den mjuka och lättsprungna stigen och på detta avsnitt hör man endast andhämtningen och ljudet från alla skor.

Efter 15 km springer man förbi Fågelöudde och där inleds en krävande del med omväxlande branta och flacka uppför- och nedförsbackar som avlöser varandra. Underlaget är huvudsakligen välpreparerade stigar som dock kan kännas extra tunga vid regn.

Kontroll Grönsta efter två mil

Bosön passeras efter 19 km och sedan följer ett långt svagt motlut upp mot vätskekontrollen vid Grönsta efter 20,2 km. Där är det mycket publik och bra stämning och det behövs eftersom sista milen börjar med en liten stigning följd av en riktigt tuff backe innan det blir lättlöpt några kilometer på grusväg och stig.

Abborrbacken

Sista milen går på öns nordvästra del och går nära vattnet mellan 23 och 25 km. Det är där, med fem kilometer kvar, man kommer fram till Abborrbryggan och svänger av in i skogen och uppför den 522 meter långa Abborrbacken som är banans längsta och brantaste med toppen belägen 48 meter över havet.

Som mest är lutningen tolv procent under hundra meter i backens första tredjedel varefter den planar ut. Därefter hundrafemtio meter på asfalt och in i skogen igen där banans högsta punkt nås ytterligare hundra meter senare. Sedan följer en brant utförslöpning innan spåret planar ut och övergår i grusväg. Man passerar Lidingö golfbana och när man når skogsbrynet och ska uppför sista stigningen, Karins backe två kilometer från mål, hör man speakern!

Sista kilometern går svagt utför och samma sak gäller det tvåhundra meter långa upploppet i Grönsta. Där är stämningen verkligen på topp med mycket folk!