Vilka löparskor ska man välja?

Vilka löparskor ska man välja?
Vilka löparskor ska man välja?

Alexander Ågren på Saucony reder ut mysteriet. 

Vad ska hända i framtiden? Hur vet man att man har rätt löparskor? Vad är meningen med livet?
Dessa är alla frågor som ständigt återkommer, men som inte alltid är lätta att besvara.

Här försöker Alexander Ågren på Saucony reda ut några faktorer som man kan gå efter när man väljer ut ett par löparskor:

1. Känslan!
Det absolut viktigaste av allt är att skorna är sköna. Snörar du på dig ett par skor som inte känns sköna på foten, så spelar det nästan ingen roll vilka funktioner som skorna har. De kommer troligen hamna långt in i garderoben. Första fokus är att träningen ska bli av, för det är den som ger mest resultat.

2. Men löparskor har många olika funktioner, varför?
Det är för att alla människor är olika och har olika löpsteg. Den modell som passar för den ena, passar inte automatiskt för den andra. Man ska inte lyssna blint på kompisen eller grannen som säger ”det finns ingen bättre modell än denna”, men man kan absolut testa och känna efter om det stämmer för just dig.

3. Kategorier
För att göra det enkelt, så brukar man dela in skor i neutral och pronation. Vi har en mekanism i foten som fungerar genom att dämpa stöten som uppkommer när den slår ner i marken. Detta är en inåtrörelse i foten som vi kallar för pronation och är helt naturligt förekommande. Men eftersom vi, som sagt, är olika så pronerar vissa mindre och vissa mer. När rörelsen blir ”för stor” så kallar vi detta för överpronation. Det kan bli problematiskt, även om det inte blir det för alla. Då finns det löparskor, även benämnda ”pronationsskor”, med extra stabilitet för att styra foten och minska rörelsen. Men vissa personer som överpronerar springer minst lika bra i ett par neutrala skor, så man får testa sig fram och se vad man trivs bäst i.

Supination är även ett fenomen, om än mer ovanligt. Då är foten oftast väldigt rigid, stötdämpningen fungerar inte exakt som den borde och man springer på utsidan av fötterna. Då är en neutral löparsko med mycket stötdämpning att föredra.

4. Underlag
Det spelar självklart roll vilket underlag som man planerar att springa på. En regel kan vara att desto hårdare underlag, desto mjukare dämpning. Vet du med dig att du bara springer runt kvarteret med asfalt som underlag, så ska du satsa på att köpa en löparsko med mjuk dämpning. Men håller du dig till största del ute på härliga stigar så kan det vara skönare med en hårdare sko, för att slippa en svampig och tung känsla. Terränglöparskor har även en ovandel som tål lite mer stryk samt mönstrad yttersula, för bättre grepp. Eftersom variation minskar skaderisken, så är tipset att springa på olika underlag och det bästa för löpkänslan är då såklart om man har möjlighet att införskaffa sig fler modeller än bara ett par för alla träningspass.

5. Skadeproblem
Jag har ingen statistik mer än snart 7år i branschen, men skulle våga säga att alla som springer någon gång drabbas av en löparskada förr eller senare. Det är fullt naturligt, inget konstigt alls. Den absolut vanligaste anledningen till varför skadan uppkommer, om det inte sker vid en olycka då såklart, är på grund av överbelastning. I slutändan är det viktigaste att du trappar upp träningen i långsam men stabil takt. Återkopplar till den första punkten, det som spelar störst roll är att du tycker skorna är sköna att springa med.

6. Bonustips
Färgen på skorna har egentligen ingen funktionell betydelse, men känner du dig snabb och snygg så är chansen större att du kommer vilja träna. Och blir träningspasset gjort så kommer du förbättra dig. Man ska inte välja löparskor helt baserat på färg. Men har man två modeller man ska välja mellan, så kan färgen alltid få avgöra.

 

Man kan nörda in sig ännu mer, men detta är en bra start. Hoppas du hittar rätt modell för dig och att ni tillsammans får många löparturer ihop.

 

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med