Naturen- rena hälsopillret

Vi befinner oss i slutet av sommaren, och de flesta av oss har precis haft semester. För många innebär semester en känsla av mindre motstånd och krav - och istället ett större utrymme av frihet och en mer självstyrande, kreativ vardag - vilket är faktorer som påverkar vår inre motivation och utveckling. Att hämta kraft från inre motivationsfaktorer gör också att vi mår bra och kan uppnå de mål som ger oss en mening. Det är också på sommaren vi har tid för de goda vanor vi aldrig hinner med, vilket för många är träning och återhämtning - men hur skapar vi även “goda vanor, ett gott mindset och ett gott samvete” - året om?

Citatet goda vanor, ett gott mindset och ett gott samvete kommer från hälso-kreatören Malin Lundskog. Det finns många externa faktorer, som kan skapa motstånd om man inte väljer att istället ta sig an dagen med öppenhet. När Malin vaknar på morgonen och när det nybryggda kaffet är färdigt, sätter hon sig med kaffekoppen och skriver ett par rader om dagens intention. Hon drivs av ledorden glädje, frihet och styrka och att få ner tankar på ett papper ger henne ett nytt perspektiv vilket gör att hon kan ta sig an sin dag med mesta möjliga kärlek. Det ger henne också en möjlighet att lära känna sig själv, vad hon behöver och en möjlighet att reflektera över tankar och känslor.

Malin hintar om att hon gillar Karins Backe, inte för att den är tuff - utan för att den är på slutet och för hon redan där, kan höra publikens jubel. Det handlar således om att fokusera på det som ger dig energi och gör dig glad - inifrån och ut.

-Sommaren är verkligen en tid för reflektion, även om det är viktigt året om. Att också, verkligen kunna njuta av löpningen ger en särskild drivkraft inifrån, säger Malin

 En god vana, ett gott mindset och ett gott samvete.

Även om Malins arbetsplats är mobil, tar hon alltid med sig ledorden glädje, frihet och styrka in i sitt dagliga arbete där hon hjälper individer och företag att förändra eller utveckla sitt perspektiv på hälsa. Hon inspirerar och bidrar till att människor väljer att skapa ett flöde i sin vardag året om, för att slippa toppar eller dalar och istället kunna njuta av tiden för ledigheten som är nu, på ett sätt som inte handlar om att “fastna i soffan eller solstolen”.

-Att skapa goda vanor genom att göra förändringar i små steg gör att motivationen hålls kvar framåt hösten när scheman och känslan av press från arbetet kommer tillbaka. Det kan ju bli en vana att säga “fan, vad jobbigt” men genom att göra det lustfyllt så kan jag istället hitta känslan av “fasen vad härligt”. Gör jag det också för mig själv och mår bra utav det så kommer jag sedan att ge mer av mig själv, berättar Malin

Hur skogen påverkar vår mentala hälsa

På vilket sätt kan vi också må bättre om vi bryter vårt perspektiv på rörelse och lämnar staden för att låta pulsen sjunka ner kring skog och hav? Naturen är generellt den plats där vi är skapta för att vara och som bidrar till att vi kan uppleva ett större, mer fritt utrymme inifrån vilket i sin tur ger oss den naturliga drivkraft som Malin pratar om. Malin menar också att den mängd intryck ute i naturen: fågelkvitter, vind, eller vågor som kluckar - är den mängd intryck som vi är gjorda för att ta in. “Vi behöver vara i naturen för att återhämta oss och är man kvar inne i stan blir tiden för återhämtning ännu viktigare”, säger Malin och reflekterar samtidigt kring hur man kan vara kreativ i sin rörelse på sommaren:

-Inspireras och se på vad barnen gör. Det spritter i benen på dem och de rör sig hela tiden. Lek. Spara inte din tid till att träna utan lek hela dagen - och släpp prestationen, avslutar Malin.

Små goda vanor för en mer välmående vardag:

 

  • Gå barfota, då tränar man även sin fotstyrka utan att man tänker på det.
  • Hitta det naturliga sättet att röra dig på, utan prestation.
  • Spara inte tid till att träna, utan lek hela dagen så har du fått ihop naturlig rörelse.
  • Gör lite varje dag - året om och spara inte återhämtning eller rörelse till semester.
  • Träna på att tänka “fasen vad härligt” istället för “fan vad jobbigt” - det smittar av sig i systemet och gör träningen mer lustfylld.

 

Gör skogen till en vana för kropp och själ - och låt TCS Lidingöloppshelgen vara en morot eller ett mål. Välj mellan 10, 15 eller de klassiska 30 kilometer. Helgen bjuder även på ungdomsklasser, Lidingöruset och Lidingörullet. På lidingoloppet.se kan du läsa mer och anmäla dig till det lopp som passar dig bäst.  Vi ser fram emot att träffa dig i slutet av September eller i spåret under sommaren.

 

.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med