När verkligheten blir virtuell, har vi #ThisRun gemensamt

När verkligheten blir virtuell, har vi #ThisRun gemensamt
När verkligheten blir virtuell, har vi #ThisRun gemensamt

Intresset för löpartävlingar har växt explosionsartat de senaste åren. Bara under 2018 deltog närmare 1,3 miljoner människor runt om i världen i ett maraton, vilket är en ökning med nästan 50 procent på bara ett decennium. Men det krävs förstås inte ett maraton för att dra nytta av fördelarna med löpning. Trettio minuter per dag har visat sig förbättra såväl humör som sömnkvalitet och koncentrationsnivå.

Tata Consultancy Services (TCS) sponsrar flera populära maratonlopp och löpevenemang över hela världen, som Virgin Money London Marathon och TCS Amsterdam Marathon i Europa och Tata Mumbai Marathon och TCS World 10k Bangalore i Indien. I USA samarbetar TCS med New York Marathon och är både officiell teknikpartner och sponsor av såväl Chicago Marathon som Boston Marathon.

För fem år sedan tillkom Lidingöloppet till TCS sponsringsfamilj. Det var en ny typ av löpartävling för TCS, ett evenemang som både är en viktig del av det svenska idrottsåret och världens största terränglopp. Det är ett lopp som har nära koppling till naturen i allmänhet och den vackra ön Lidingö i synnerhet.

Den nuvarande pandemin har inneburit en tragedi på flera olika nivåer, däribland alla inställda sportevenemang världen över. Den effekt som covid-19 har haft på löpargemenskapen i världen är omöjlig att mäta, och frånvaron av ett vanligt Lidingöloppet är inget undantag.

Men TCS Lidingöloppet 2020 är en del av en större kampanj. Kampanjen, som vi kallar #ThisRun, startade redan 2019. Men nu, när så många fantastiska tävlingar har ställts in, hjälper kampanjen till att visa kraften som uppstår när vi springer och tränar för virtuella lopp istället för vanliga tävlingar.

Under 2020 har kampanjen delvis fått en ny vinkel, för att återspegla tiden vi lever i. Det är en hyllning till alla som anstränger sig lite extra för att fortsätta springa, samtidigt som den också hyllar den roll som TCS spelar i Sverige, London, New York och alla andra länder och städer där TCS har evenemang.

#ThisRun är en kampanj som förändrar TCS:s sponsorstrategi. Den visar hur löparevent kan bygga ett nytt ekosystem för företag, samtidigt som den uppmuntrar människor till att se både de mentala och fysiska fördelarna av att träna under en sådan här speciell tid. Det handlar också om att bredda sponsring som koncept. Det är en idé som vi hoppas ska överleva den nuvarande krisen, och hjälpa oss med återanpassningen den dag pandemin är över.

För i grunden handlar det om innovation, samarbete, gemenskap, motståndskraft och samhörighet. Så kom ihåg – när verkligheten är virtuell, har vi #ThisRun gemensamt.

Fortsätt springa!

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med