Ett leende Lidingölopp

Med förväntansfulla steg på väg till starten på Koltorps Gärde dansar hon sig fram till låten “Run away with me”. Den gröna omgivningen delar hon med till synes positiva människor, sin familj och framförallt med känslan av fri löpning. Därefter springer Lisa Ring iväg mot en ny upplevelse och utmaning.

2015 var första året som Lisa deltog i TCS Lidingöloppet . Dagen innan spelade hon upp låten då hon ledde ett gymnastikpass och berättar att det sedan dess är den här låten men också musiken rytm som tagit henne genom fyra stycken raka Lidingölopp över 15 kilometer. Själv ställer hon sig frågan “När blir det 30 kilometer?” , men låter samtidigt nyfikenheten hållas ett tag till.

“ Det kommer ställa helt andra krav på min uthållighet samt mitt mentala arbete“ - Lisa Ring

Lisa Ring är en ultra- och terränglöpare med SM-Guld över 10 kilometer landsväg i bagaget. Hon representerade också Sverige under VM i Marathon i London 2017, men mest stolt är hon över sina två vinster i Ultravasan 2016 och 2018 där hon båda gångerna överträffade sig själv utifrån de förutsättningarna livet gav henne där och då. Att följa sina drömmars mål utefter vad som är rimligt i Lisas liv idag - har tagit henne hela vägen från dansande steg på Koltorps Gärde upp till de portugisiska bergen och VM i Ultralöpning den 8 juni 2019. De löpare som väljer Lidingöloppet är också en del av världens största terränglopp medan Lisa berättar att de portugisiska bergen bjuder på en helt annan upplevelse.

-Detta kommer ställa helt andra krav på min uthållighet samt mitt mentala arbete. Jag räknar med ett äventyr på 6h i portugisiska berg. På rötter, i flytande vatten, på stockar, grus, sten och magiska stigar. Jag hoppas jag tar mig fram över 44 kilometer upp över 2000 höjdmeter samt ner. Jag ser denna typ av lopp som en utveckling av mig som individ i helhet, vilket ger mig lärdomar till alla delar av min löpning.

“Du utvecklas tekniskt och bygger allsidig styrka vilket jag anser är starkt bidragande till att jag hållit mig skadefri” - Lisa Ring

Lidingöloppets 15 kilometer möter skosulor från 7000 löpare de kuperade, mjuka stigarna. De sista kilometrarna svänger man snällt av och avslutar på samma bana som kidsen under Lilla Lidingöloppet senare skall komma att susa fram. Efter flertalet höjdmeter och terränglopp som Lisa sprungit ger hon sina klart värdefullaste reflektioner kring terränglöpning överlag. Det första Lisa tänker på är harmoni, för både kropp och knopp. För möjligen är det så - att terräng är löpningens naturliga Yin utifrån det filosofiska begreppet Yin & Yang?

 -I terrängen kan du springa längre för det är skonsammare och oftast mjukare. Du är friare och måste anpassa farten efter vad som sker vilket också bidrar till god kroppskännedom. Naturen, tystnaden, växterna och djuren har hälsosamma effekter på många sätt, framförallt är det avstressande. Du utvecklas tekniskt och bygger styrka allsidigt vilket jag anser är starkt bidragande till att jag hållt mig så skadefri. Det går alltid att ha olika fokus: Uppför, nedför, avslappning, hållning, stegfrekvens upp och ner.Terränglöpning blir aldrig tråkigt, berättar Lisa.

I terrängen dras du som löparen mot en naturlig rytm. Att sätta ett ben framför det andra är en god strategi när du inte vill se dig besegrad av Abborrbacken eller och när du föredrar att rulla lätt på asfalten vid Ekholmsnäs - men där rötterna i sin berättigande form bryter loss från marken ger Lisa oss en inblick i hur hon hittar styrka och fokus för att ta sig igenom loppet och vi lägger fokus på att komma så väl förberedd till startlinjen som möjligt:

Inför loppet

● Gör dig lugn, avstressad - och kom ihåg att andas.
- Detta är viktigt att tänka på redan 3 dagar innan loppet. Ta bort telefonen i god
tid innan du ska sova, minska på kaffet och drick kamomillte istället.

● Sträva efter energi och balans i kroppen. Fyll på med mat och vätska som du gillar. (Klicka här för enkla tips om kosthållning som håller dig i balans)

● Håll det enkelt. Ladda upp med social energi eller egentid.

● Planera din dag: Vilken tid du ska gå upp, äta frukost, åka buss, vilka kläder skall du ha på dig? När och hur du ska värma upp?
- Fredagskvällen innan loppet brukar jag göra något annat som inte alls är löpning men som gör mig positiv och glad. Till exempel poppa popcorn och måla naglarna.

Under loppet

● Ha ett mål och visualisera att du klarar att genomföra det. Se dig springa med känslan du vet att du kan och tränat för att uppleva.
- Man kan tänka; “Leende Lidingölopp” “sub 2.30” , “Springa jämn fart”, “Vara stark i alla backar”, “Inte bry mig om mina konkurrenter” eller liknande.

● Dela upp loppet med delmål och belöningar, gärna i kombination med att du tar din energi. Slappna av och känn glädje. Att stressa och spänna sig tar energi som du behöver i Lidingöspåren istället. Musik och andningsövningar och olika mantran inför loppet - kan vara en bra hjälp.

Oavsett resultatet springer Lisa leende vidare. Det är utefter dagens förutsättningar och mål hon bemöter sin prestation. För Yin och för Yang. Från stadens brus till Lidingös lugn. En belöning efter ett lopp, oavsett resultat - menar Lisa på, kommer göra att du –och inte hon heller stannar upp under loppet. För hos Lisa finns där alltid ett djupare syfte - med att komma i mål.

Skribent: Sara Holmgren
holmgrenulrikasara.se
Elitlöpare & Skribent

TCS Lidingöloppet 15 ger garanterat samma sköna känsla som den långa 3 milen. Du får din beskärda del av det kuperade och mjuka spåren och slipper de tuffa backarna i slutet. Starten går på Koltorps gärde under lördagsförmiddagen och målet väntar dig på Grönsta gärde. Sedan 2013 är TCS Lidingöloppet klassat som ett tävlingslopp.
Gå direkt till anmälan genom att klicka på länken.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med