Hur hittar man rätt ansträngningsnivå i TCS Lidingöloppet? Eliten tipsar
Hur hittar man rätt ansträngningsnivå i TCS Lidingöloppet? Eliten tipsar

En fråga som många ställer sig inför TCS Lidingöloppet är hur man hittar precis rätt ansträngningsnivå i löpningen. Hur vet man att man varken springer för fort eller för långsamt på sin resa i Lidingöterrängen, utan håller just den fart som gör att man presterar optimalt? Att hitta exakt rätt ansträngningsnivå kräver viss träning. Vi har därför frågat vår panel av elit-löpare hur de gör för att hitta precis rätt intensitet under TCS Lidingöloppet:

Napoleon Solomon: Positivt tänkande
TCS Lidingöloppet är en fysisk upplevelse men även en mental. Det gäller att tänka positivt även när kropp och lungor värker. Att försöka slappna av och behålla lugnet när backe efter backe, motlut efter motlut, möter dig. Jag blir hjälpt av mina närmaste och av publik längs vägen när de hejar och manar på.

Olle Walleräng: Kroppskännedom
Med bra förberedelser har man ofta även en bra kroppskännedom, vilket gör att man kan lita på sina instinkter. Sedan gäller det också att utnyttja sina styrkor på bästa sätt. Vet man med sig att man är bra på platta sträckor kan man springa lite fortare där för att sedan ta det lugnare i de mer kuperade delarna av loppet.

Malin Ewerlöf: Jämnhet
Först måste jag bara få ge tipset att om man ska få till ett så bra och behagligt lopp som möjligt utan att gå in i väggen så gäller det att ha tränat en hel del i kuperad terräng innan. Annars brukar det bli för tufft för benen att tåla alla uppförs och nedförsbackar. Sedan är mitt bästa tips att försöka springa loppet i så jämnt tempo som möjligt även om den andra halvan på loppet är tuffare. Att lägga upp loppet i 3 x 10 km och ha samma tid på den första som den sista milen. Då får man enligt min erfarenhet ut sitt max utan att gå in i väggen.

Sofia Öberg: Mental förberedelse
För mig är det hela en fråga om mental förberedelse – om man vet hur banan ser ut kan man disponera energin rätt under loppet. För alla som inte har Lidingöloppsspåren på hemmaplan skulle jag därför rekommendera att springa banan några gånger innan start, alternativt studera banprofilen, eller titta på en av de många videoinspelningar av sträckorna som finns på nätet.

Maria Larsson: Sparsamhet
Gå ut i ett tempo som du tror att du kan hålla i 30km kuperad terräng - och slå sedan av på den takten lite! Det känns alltid enkelt och studsigt i början och det är lätt att överskatta sin egen förmåga och spänna bågen alldeles för hårt!

Mitt andra tips är att tiden du "tappar" på första milen genom att hålla igen, den tiden kan du enkelt springa ikapp andra halvan av loppet! Går du ut för hårt är risken istället stor att andra halvan blir betydligt långsammare än första halvan - och totaltiden långt ifrån uppsatt mål! Sist men inte minst, loppet börjar sista 10km. Den som spar, hen har! 

TCS Lidingöloppsveckan arrangeras i samarbete med