De bästa tipsen på hur du förbereder dig för vintercykling

Material & utrustningstips inför höst och vinter
Material & utrustningstips inför höst och vinter

Calle Friberg guidar dig i pryldjungeln - hur undviker du att cykelturen under den mörka delen av halvåret blir en mardröm?

Med lite kallare väder och blötare underlag på ingång kommer också behoven av att justera material och klädsel en aning för att få en så bra upplevelse som möjligt. Om man nu inte redan försett sig med kläder för alla väder redan kan det vara en bra investering att tänka till vad man har för utrustning.

Nedan tipsar vi om bra saker att tänka på inför vintern, både vad gäller cykeln men och kläder och utrustning:

Cykeln:

  • Cykling i sämre väder gör att det sliter på materialet, så vad många gör att ha en äldre och billigare ”vintercykel” som har skärmar (kör man bara väg och i grupp är det långa skärmar så det inte stänker på hen bakom som gäller). Kan även finnas ringklocka, sadelväska, lampor, dubbla flaskställ, pump och annat bra för långa vinterpass. Det fina med dessa vin tercyklar kanske också är att det inte behöver putsas på lika mycket som sin fina sommar-tävlingscykel. MEN, ge din vintermoppe lite kärlek då och då så blir även den gladare.
  • Har maningen vintercykel gäller det att ta hand om sin mtb. Tvätta, smörj och håll lite koll på slitage. Inför säsongen är läge att kolla över drivlinan så kassett, kedja och övriga slitdelar är i bra skick.
  • Laga punktering är ännu tråkigare är det är kallt och blött än en solig sommarkväll. Så ha koll på dina laga-punka-saker. Alltså en hel slang i en liten påse(så hålls den fräsch längre), däckjärn, minipump, lagringslappar samt ett multiverktyg med kedjebrytare och en kedjelänk, så blir man inte stående för den sakens skull.
  • Dubbdäck eller ej? Beror på var man bor såklart:) Bäst när det är is och snö men blir väldigt tungkört på asfalt och sliter på naturen om det är barmark. Här får man fråga sig vad man kör mest för typ av cykling. På pendlarcykeln är ett dubbdäck som endast har dubbar på sidorna tillräckligt. För mtb i skogen är det oftast bättre med ett vanligt däck, men dock kan det vara trivsamt med lite mer volym samt lite lägre luftryck. Har du 2.2” däck i vanliga fall kan det vara läge att testa 2.4” för höst och vinter. Dessutom roligare i skogen. Kör du endast distanspass på väg finns ingen anledning att gå upp i däckvolym såklart. Endast släppa ut lite luft om det är halt ute.
  • Lampor: Idag finns många bra lampor för att kunna köra på stigarna som om det vore dagsljus. Dessutom väldigt kul då man upplever lite extra fartkänsla på stigen med en bra lampa. Bäst är om man har en både på hjälmen samt en på styret. Glöm inte en liten baklampa så ni syns. Och reflexer är också en bra grej, finns ofta på jackor, skoskydd handskar idag.

Cykelkläder för vintern:

  • Klä dig i lager på lager. Underställ, lång cykeltröja, jacka med vindskydd samt väst är ungefär det man har att jobba med. På nederdelen har man alltid först vanliga cykelbyxor (ibland flossade) och sedan benvärmare alternativt långa cykeltajts utanpå. Dessa finns med vindskydd i sig, vilket kan vara väldigt skönt för lår och knän som inte gillar att bli kalla. Man kan också med fördel köra ett par loose fit shorts utanpå vilket ger extra vindskydd.
  •  Händer och fötter: Investera i bra skoskydd och handskar. Iskalla fingrar och fötter är inge kul.
  • Huvudet: Under hösten kanske en ”buff” räcker men sedan brukar en underställsmössa med vindskydd vara bra. Runt halsen är även där skönt att ha en ”buff”  Är det riktigt kallt brukar cyklister även träna med en värmeväxlare så som långskidåkarna har. Men då kan det vara läge att köra ett trainerpass istället.
  • Thermoflaska är väldigt bra när minusgraderna börjar komma. Ett bra alternativ är också att träna med en liten vätskeryggsäck under jackan så fryser det inte.

Vi ses på nån runda kanske, vem vet? 

/ Calle Friberg

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med