Bli en starkare terränglöpare i snön - Petra Kindlund visar hur!

Snö framställs ofta som ett naturligt hinder för terränglöpning under vintern. Petra Kindlund från Runacademy visar motsatsen - genom att springa på snöunderlag har hon hittat en hemlig källa till styrka, uthållighet och skonsam träning inför resten av året. 

Bli en starkare terränglöpare i snön - Petra Kindlund visar hur!

Få har omfamnat snölöpning lika helhjärtat som Petra Kindlund - och få har varit lika framgångsrika i lidingöterrängen. I hennas långa lista av meriter syns både en andraplats i TCS Lidingöloppet 30km och en silvermedalj i Snösko-VM! I en intervju delar Petra hur vinterträning kan bli en källa till särskilda styrkor och tipsar om sitt favoritpass i snön!

Hur gick det till när du började springa på snöunderlag?

- Jag är från Dalarna och har under hela mitt liv sprungit året runt. Jag har alltid använt broddar eller skor med spik för att få bra grepp trots snö och is. Har även sprungit VM i snöskorlöpning och sprang hem silvermedaljen där.

Vilka fördelar har du sett att löpning i snö ger för löpningen i terrängspår under resten av året?
- Genom att hålla igång med löpningen under hela året upprätthåller kroppen vanan att springa vilket gör att man minskar risken för skador. Springer man ingenting under vintern och startar för hårt sedan finns en risk att man blir skadad.

Vad är viktigt att tänka på när man springer i snö? Vilka misstag är lätta att göra som nybörjare?
- Dels är det viktigt att använda bra utrustning i form av kläder och skor. Man bör t.ex. klä sig lager på lager och använda broddar eller skor med spik. Sedan är det okej om tempot i löpning på snöunderlag går lite långsammare - det viktigaste är att man tar sig ut! Testa gärna springa i skogen, det kan vara riktigt härligt och fint under en klar vinterdag! Om det finns mycket snö är det dessutom roligt att köra snöpulsintervaller.

Orkar man lika långt och länge när man springer i snö - anpassar du träningsupplägget för den särskilda utmaningen?
- Är det moddigt går det så klart långsammare. Även kyla och mycket kläder kan sänka hastigheten. Spring därför på tid och håll inte så noga koll på hastigheten - både under intervaller och under distanspass.

Hur ser ditt favoritpass ut när det ligger ett tjockt lager snö på marken? 

- Då är mitt favoritpass snöpulsintervaller i form av till exempel tabata. Man kan exempelvis springa 20-sekundersintervaller med 10 sekunder vila och upprepa 8 gånger. Jag brukar ta 1 minuts återhämtning mellan och göra detta tre till fem gånger!


Petra Kindlund är, förutom löpare på snö- och terrängunderlag, grundare av idrottsföreningen Runacademy, som med 10 000 löpare och 600 ledare sprider löparglädje over hela Sverige. Besök Runacademys hemsida för mer inspiration, tips och utmaningar som gör löpningen glädjefylld under alla årstider!

Våra sponsorer

tcs TATA Consultancy Services

Huvudsponsorer

Officiell partner

Officiella leverantörer

Övriga samarbetspartners

Arrangörer