– Tillsammans med Lidingöloppet vill vi inspirera fler till ett aktivt liv. Trots pandemin har många lyckats bra med sina olika digitala lopp. I och med att restriktionerna lättar kommer vi tillsammans med Lidingöloppet att göra en hel del insatser för att aktivera ännu fler. Det känns också otroligt spännande att Stadium får möjligheten att supporta Järva skolstafett och att även få fler barn och ungdomar till Lidingöloppet, säger Patrizia Nilsson Sports Marketing Manager på Stadium.
Rörelse under hela året
Samarbetet innefattar TCS Lidingöloppets olika lopp under TCS Lidingöloppsveckan och Järva skolstafett. Då får barn och ungdomar från Järvaområdet tävla i löpning med barn från Lidingö. Det är en integrationssatsning som arrangeras av TCS Lidingöloppet varje vår på Spånga IP. Ett av de viktigaste målen för stafetten är att inspirera barn att röra sig mer under hela året.
– Det fördjupade samarbetet med Stadium stärker TCS Lidingöloppet inte minst efter de tuffa år då många av våra deltagare har drabbats av de hårda och nödvändiga covid-restriktionerna. Det gör att vi kan fortsätta att utveckla TCS Lidingöloppet både på kort och lång sikt. Framförallt ger det oss möjlighet till bättre planering och en ökad satsning på barn och ungdomar. Där vissa har haft långa perioder utan varken skolidrott eller träningsmöjligheter i sina idrottsföreningar, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.
Butik för löpare
På www.stadium.se/lidingoloppet kan också tränings- och tävlingsintresserade köpa TCS Lidingöloppsmerchandise, kläder och löparskor.