Lidingöloppet - Vinterträning

Vinterträning för löpare

Inspireras av elitens bästa tips för vinterträningen.

Maja Majbäck, segrare i F19, TCS Lidingöloppet 2017:

  • Variera träningen, åk gärna skidor – det är ett bra komplement.
  • Håll igång bålträningen, en stark bål är viktigt.
  • Sätt upp både stora och små målsättningar för att hålla motivationen uppe.

Emil Lindgren, vinnare av Lidingöloppet MTB 2017:

– Det bästa tipset jag har är att inte vara rädd för att ta i ordentligt! Visst, vi behöver köra lite längre och lugnare pass också, men många lägger otroligt mycket tid på lågintensiv träning. Kör kortare pass med hög intensitet och oftare. Det ger mycket pang för pengarna. Investera i bra kläder. De håller länge och gör cyklandet behagligt, trots kyla och väta. 

Jennie Stenerhag, vinnare av Lidingöloppet MTB 2017:

– Försök få det att kännas kul, så att du slipper tvinga dig själv. Hitta en rutin för att komma ut fyra–fem gånger i veckan, det är bättre att cykla kortare pass oftare än att cykla fyra timmar en gång i veckan.

 

Anna Bylund, snabbast i Ultrakombon 2017, 63 km MTB-cykling och 50 km löpning under Vårhelgen:
– Skaffa ett par dubbade löparskor och en pannlampa! Det finns inget härligare än att springa längst en snöklädd stig i ljuset från pannlampan. Jag tycker det är bra att man försöker springa minst ett pass i veckan under vintern, för att hålla igång löpsteget inför barmarkssäsongen. När det gäller cykling rekommenderar jag spinning. Det är ofta ganska högintensivt och intervallbaserat, vilket är bra för att hålla igång pulsträningen.

Magnus Bergman, Mr 1.37, som gjort fem Lidingölopp under 1.40.
– Se vintern som en perfekt period att bygga en riktigt bra grund inför den kommande säsongen. Vädret under årstiden kan verkligen växla, både beroende på var i landet du bor, men även temperatur och nederbörd har varierat kraftig de senaste åren i de olika landsändarna. De olika förutsättningarna ger en naturlig variation i träningen. Eftersom vintern för de allra flesta är en grundträningsperiod, med mindre fokus på tempo och fart, går det att anpassa träningen även när vädret växlar. Läs mer tips om underlag och utrustning från Magnus här >>

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med