Runacademy tipsar så lyckas du med vinterlöpningen

Under vintern är det lätt att inte sticka ut och springa. Men våra vänner på Runacademy har listat sina bästa tips för att lyckas med vinterlöpningen. Även om det inte är så mycket snö i södra Sverige finns det nyttiga tips för alla. 

1) Det går att springa i alla väder

Det gäller bara att klä sig rätt. Ta hellre på dig flera tunnare lager än ett tjockt. Närmast kroppen är det bra med underställ och sedan en skaljacka över. Glöm inte vantar och mössa!

2) Bry dig inte om tempot

Det kommer att gå långsammare när det är is och snö. Det är okej och tänk därför inte på kilometertider. Fokusera istället på hur länge du är ute än hur fort du springer.

3) Se till att du inte halkar

Använd broddar eller löpskor med spik. Du kan även skruva fast egna spikar på skorna. Det kommer göra att du inte behöver oroa dig för att halka.

4) Njut av löpningen

Vinterlöpning kan vara tufft men också väldigt vackert och du kommer känna dig så nöjd efter ett pass!

5) Vintern som gör dig stark

Det är nu under vintern som du bygger upp styrkan och det som gör dig mycket starkare till våren!

6) Utnyttja snön

Ett perfekt sätt att få till intervallträningen är att springa snöpuls intervaller. Att springa i snö bygger även extra styrka och du kan skippa alla tankar på farter.

TIPS: Runacademys bästa snöpulspass


Du springer 20 s bort vänder och 20 s tillbaka (40s) vilar därefter 20 s, sen byter du riktning och gör samma sak ytterligare två gånger. Du springer alltså 3 intervaller om 40 s med 20 s vila och det i tre olika riktningar. Därefter springer du 20 s bort vilar 10 s, 20 s tillbaka och vilar 10 s och byter riktning, upprepar det ytterligare 2 gånger. Så du totalt gjort 6 st 20 s intervaller med 10 s vila. Då har du kört ett varv. Upprepa detta mellan 2- 4 varv beroende på hur mycket intervaller du kört tidigare.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med