Runacademys fem bästa tips hur du kommer igång med löpningen efter vintern!

Kom igång med löpningen efter vintern
Kom igång med löpningen efter vintern

Är du en av dem som inte tycker om att springa under vintern? Eller har du kanske dragits med en lång förkylning som gjort att du inte kunna träna på ett tag. Här ger Runacademy dig tipsen på hur du ska komma igång med träningen efter ett längre uppehåll.

1) Starta inte för hårt
Det är lätt att man nu är ivrig och kör på alldeles för hårt med träningen. Men det är lätt att då få ett bakslag och att det helt enkelt blir för mycket. Var istället realistisk. Har du inte tränat på flera veckor så är det inte så smart att starta direkt med 5 pass i veckan. Det är snarare lagom med 1-3 pass i veckan.

2) Öka träningen successivt
Att starta första passet med 10km maxrusning är ingen bra idé. Låt kroppen få vänja sig successivt med träningen och stressa inte igång något. Låt det hellre ta något längre tid att komma igång med träningen då det ökar chansen att du fortsätter längre fram och håller dig skadefri.

3) Variera träningen
För att träningen ska bli rolig så är det inte så skoj att alltid köra samma tempo i samma sträcka. Det ger inte heller någon större utveckling. Variera tempo och sträcka så blir det mycket roligare. Intervaller är därför en bra träningsform!

4) Sällskap på träningen
Det är både roligare och större chans att träningen blir av om du får sällskap på träningen. Ni kan då även peppa varandra mycket lättare.

5) Planera träningen
Likaväl som du planerar ett möte så borde du även planera in din träning. Vilken dag och tid i veckan passar det att träna? Det är mycket lättare att få tid till att träna om du också avsatt tiden i din kalender.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med