Johan Olsson besegrade backarna

21:a plats på Lidingöloppet i höstas! Kan ni tänka er! Den forna skidstjärnan tog i så mycket under sitt tredje klassikerlopp att han inte kunde gå på en vecka efteråt. Möt Johan Olsson – en stor inspiratör och klassikeridrottare!

ALLA SOM GILLAR längdskidor har sina egna starka Johan Olsson-minnen. Kanske från när han plockade hem VM-guld på femmilen 2013 eller en av OS-guldstafetterna 2010 och 2014. När man ser tillbaka på Johan Olsssons skidkarriär är det lätt att tänka att En Svensk Klassiker blir en enkel match. Men nej.

– Sanningen är ju att jag är nybörjare i allt och gör debut i varje lopp. Jag kände mig jätteosäker på framför allt cyklingen, att cykla i så stora klungor och sånt. Och under Vansbrosimningen var jag i chock under de första 300 meterna. Jag fokuserade bara på att kunna crawla hela vägen, säger han.

Under de sista åren som aktiv skidåkare hade Johan börjat förstå bakgrunden till varför så många är aktiva inom idrotter i Sverige. Han var nere under Vätternrundan tillsammans med en sponsor och fick heja på alla som gick i mål.

– De var så glada! Jag trodde att de skulle vara vresiga för man hörde folk säga ”Jag fick punktering tre gånger”, men de var bara glada. Det är ett så härligt event! Jag blev sugen på att köra klassikern och kunna vara delaktig på ett sätt som man inte kan vara som proffs.

Johan var medveten om att han inte kunde satsa lika hårt på hela klassikern som han kunde under sin skidkarriär och försökte vara realistisk i sina målsättningar och inte sätta prestationen i fokus.

– Så kan jag tänka innan, jag är ju medveten om att jag inte laddar maximalt, men under själva loppet  går det inte, skrattar han.

I skrivande stund har Johan Olsson Vasaloppet kvar för att fullborda sin klassiker och hittills har han imponerat mest under Lidingöloppet, som alltså var hans tredje klassikerlopp. Löpning var inget nytt för honom, som skidåkare har det blivit många timmar på myrar och i terräng.

– Jag har varit en duktig löpare, även om man jämför med de andra i skidlandslaget, men vi har ju inte sprungit så fort. Det är en enorm skillnad! Vi brukade bara tuffa på i prattempo.

Lidingöloppet har lockat honom länge, men det har inte gått att kombinera med elitskidåkningen. Nu började han löpträna ordentligt inför loppet under andra halvan av juli och kände under augusti att han nog skulle klara målsättningen att springa under två timmar.

– Jag både längtade och bävade, men det kändes bra och jag hade uthålligheten och konditionen. Och själva loppet var hur skoj som helst! Man brukar ju kunna prestera bra om man ser fram emot det och det gick ju bra, säger han.

Jo, bra gick det. Johan Olsson korsade mållinjen på 1.48.59, på en 21:a-plats – en kanonprestation som satte sina spår, även i Johans elitben.

– Jag var helt förstörd i benen och kunde inte gå på en vecka. Under den fjärde dagen tilltog träningsvärken till och med istället för att bli bättre, skrattar han.

Förutom den strålande tiden minns Johan mest publikstödet runt banan.

– När jag har tävlat i världscupen har det varit naturligt att man har haft publikstöd, men jag hade inte räknat med det superstöd jag hade under Lidingöloppet.

Jag är så glad över att ha fått vara med.

Text ANNA-LENA PETTERSON, Klassikermagasinet

 

JOHAN OLSSONS TRE BÄSTA LIDINGÖLOPPS-TIPS

1. Börja träna inför loppet senast under sommaren och kom snabbt igång med intervaller för att vänja dig vid att springa lite fort.

2. Spring i varierad terräng. Jag sprang även intervallerna i terräng ibland för att få springa uppför och nedför. Visst suger uppförsbackarna i benen, men jag tyckte nästan att nedförsbackarna slet mer.

3. Ha en riktpunkt tidsmässigt. Testspring en halvmara och få en kilometerfart som du kan sikta på att hålla. Det är skönt att ha en marschfart att hålla sig till. Eller lägg till mellan fem och tio procent på ditt miltempo så har du kanske en bra kilometerfart för Lidingöloppet.

 

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med