Formkoll och tips med Johan Olsson

Johan Olsson kommer i år att försöka slå sin tid från 2017 när han springer TCS Lidingöloppet 30 igen. Vi har tagit oss en pratstund med Johan inför loppet om hans form och han delar också med sig av tre bra tips för dig som ska springa.

Hur känns kroppen så här mindre än två veckor innan TCS Lidingöloppet?

Det känns helt okej. Det känns ju att det börjar närma sig Lidingöloppet... Jag har kunnat springa relativt fri från skador senaste veckorna, men i takt med att farten ökar är det lätt att ta sig vatten över huvudet i slutfasen av träningen också.

Har du ändrat något i ditt träningsupplägg jämfört med förra året?

Jag har försökt att öva mer på löpning utför och i flack terräng. Men i övrigt behållit ganska lika upplägg som ifjol men en mix av den träning som jag anser att jag behöver för att göra ett bra lopp.

Vad kommer vara nyckeln till att lyckas slå förra årets tid?

Ja, det kommer att bli väldigt tufft eftersom jag gjorde ett riktigt bra lopp ifjol. Den stora förbättringspotentialen ligger i utförslöpningen, där har jag en del att hämta. Jag måste även öppna loppet minst lika offensivt som ifjol, dvs en första mil på ca 35 minuter.

Vad har du för tips att ge till alla de som gör sitt första Lidingölopp? Vad ska man tänka på speciellt? 

1: Jag tycker att man ska vara ganska klar på vilket tempo man tänkt hålla i, låt säga, 20km. Det är både lätt och kul att hålla koll på sina km-tider under vägen. Och med en mil kvar får man sedan besluta sig för om man ska ”gasa eller bromsa”.

2: Titta upp, ta in omgivningen och njut av att få vara med. Det gör att kilometerna går så mycket lättare. Och heja på dina medtävlare runtom dig. Jag tycker att uppgiften blir både roligare och enklare om man får känslan att man gör den tillsammans. Oavsett om man känner varandra sedan tidigare eller inte.

3. Drick vätska under vägen. Får du vätskebrist tappar du enormt mycket av din prestationsförmåga.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med