Lidingöloppet - Digital utmaning fick it-konsulterna att springa ett varv runt jorden

Digital utmaning fick it-konsulterna att springa ett varv runt jorden

Digital utmaning fick it-konsulterna att springa ett varv runt jorden
Digital utmaning fick it-konsulterna att springa ett varv runt jorden

Genom en digital hälsoutmaning fick Tata Consultancy Service sina egna och sina kunders medarbetare att springa ett helt varv runt jorden. Utmaningen drogs igång inför årets upplaga av TCS Lidingöloppet och resultatet har varit både gladare och friskare medarbetare.

–  Att jag kunde registrera mina timmar och generera pengar till välgörenhet hjälpte mig verkligen att hitta motivation att träna varje dag, säger Amitkumar Suryawanshi på TCS. 

För it-konsultföretaget Tata Consultancy Services (TCS) är hälsa och träning en viktig del av företagskulturen. Bolaget har profilerat sig genom ambitiösa satsningar på medarbetarnas hälsa och som sponsor till några av världens största löptävlingar – däribland TCS Lidingöloppet. 

En TCS-medarbetare som dragit nytta av hälsosatsningarna är it-konsulten Amitkumar Suryawanshi. Amitkumar kommer ursprungligen från Mumbai i Indien och under hans tid på TCS i Finland blev han tillfrågad om att delta i ett halvmaraton som en del av ett välgörenhetsprojekt. Vid det tillfället hade Amitkumar egentligen aldrig sprungit men han fattade snabbt tycke för löpningen. 

När han kom till Sverige 2016 blev Amitkumar tillfrågad om han ville vara kapten för ett av TCS lag i Lidingöloppet det året. Han var dock inte riktigt förberedd på hur tuffa de 30 kilometrarna skulle vara. 

– Jag kunde inte förställa mig att det skulle vara så tufft. När jag sprang halvmaraton i Finland var det på en platt, asfalterad väg. Så jag var inte förberedd på att banan skulle vara så svår och det var fruktansvärt att komma till den värsta backen efter att ha sprungit 20 kilometer, berättar han. 

Amitkumar tog sig runt det där första loppet på strax över fyra timmar men han var ändå inte nöjd. Inför årets lopp satte han därför upp ett aggressivt mål om att springa loppet på bara tre timmar. Till sin hjälp hade han också den ambitiösa lagtävling som TCS lanserade inför loppet: TCS Online Challenge. 

Digital tävling lyfte deltagarna

Tävlingen byggde på en digital portal, där deltagarna kunde registrera sin träning i utbyte mot poäng. Poängen låg sedan till grund för hur mycket pengar TCS donerar till välgörenhet innan årets slut. Enligt Amitkumar gav den här utmaningen extra motivation eftersom träningen genererade pengar till välgörenhet och även introducerade ett tävlingsmoment mellan de olika lagen. 

–  Att jag kunde registrera mina timmar och generera pengar till välgörenhet hjälpte mig verkligen att hitta motivationen att träna varje dag, säger han. 

Som en extra hjälp inför loppet hade Amitkumar och de andra deltagarna också de Running Clinics som TCS anordnade. Under dessa tillfällen fick lagen möjlighet att träna tillsammans med professionella löp-coacher och även få råd kring löpteknik och träning. 

Med allt detta på plats hoppades Amitkumar på en tid under tre timmar i årets lopp. Tyvärr drabbades han av en höftskada strax innan loppet, vilket tvingade honom att ta det mer försiktigt än tänkt. Trots den skadan lyckades han dock slutföra loppet på en tid som var hela 36 minuter snabbare än förra året! 

Johan Bartholdson, som har haft det övergripande ansvaret för att engagera TCS-anställda och kunder, förtydligar att Amit faktiskt kapade sin tid från förra året med mer än 1 min / kilometer. Johan tillägger: 

– Initiativet har absolut överträffat våra förväntningar! Inte bara har deltagarna förbättrat sin fysiska hälsa, utan vi ser även en positiv påverkan på samarbetet mellan våra egna anställda och det vi har tillsammans med våra kunder. Utöver de positiva hälsoeffekterna ligger det här helt i linje med vår globala strävan att ytterligare stärka och förbättra kundupplevelsen.

Anta utmaningen anmäl dig till nästa års TCS Lidingöloppet 

Friskare och gladare personal

Amitkumar berättar att han har uppskattat den sociala biten av lagträningen och att tävlingen hjälpt honom att motivera sig till att träna och må bättre. Där är han inte heller ensam. Enligt den enkät som TCS genomförde bland deltagande kunder och TCS-medarbetare under utmaningen ökade den fysiska aktiviteten hos deltagarna i snitt med mer än 15 procent. Deltagarna uppgav dessutom att deras ”välmående” ökat med mer än 10 procent. 

När TCS Online Challenge var slut hade deltagarna registrerat en total träningsdistans som sträckte sig ett helt varv runt jorden. Framgången tror Johan Bartholdson framförallt beror på att TCS lyckats hitta ett koncept som utmanar alla – oavsett om personen idag är fysiskt aktiv eller ej. Kopplingen till välgörenhet gör att de som kanske inte triggas av själva tävlingsmomentet, trots allt har en morot till att aktivera sig själv och andra. 

Som helhet medförde årets hälsoutmaning att TCS kommer donera 155,000 kr till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Nu siktar TCS på att ytterligare vidareutveckla konceptet och inför nästa år har även Amitkumar höjt sin ambition: 

– Jag kommer springa nästa år också och förhoppningsvis, om jag är skadefri, kommer jag kunna förbättra min tid och gå i mål på under tre timmar. Jag planerar också att springa Lidingöloppets Ultramaraton i maj. Det är ett 50 kilometer långt lopp på samma bana som TCS Lidingöloppet.

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med