Starka Anna gillar våren på Lidingö

Anna Bylund var snabbast av alla i STARK Magasin och Lidingöloppets Ultrakombo i våras. Det vill säga 63 km MTB-cykling på lördagen och 50 km löpning på söndagen.

Anna, exakt hur jobbigt är det att kliva upp på söndagen för att ge sig ut och springa fem mil dagen efter man cyklat 63 km?
Eftersom Ultran var mitt stora mål och MTB inte är min starkaste gren, så höll jag igen något under cyklingen för att inte ta slut helt och för att hinna återhämta mig inför morgondagen. Självklart kändes det att jag cyklat 63 kuperade kilometrar när jag vaknade, men jag är van vid långdistans och tycker att jag återhämtar mig relativt snabbt, så jag måste säga att jag ändå var oförskämt pigg! 

Hur upplevde du loppen?
Jag kan sammanfatta det som fina och utmanande banor i en fantastisk miljö. Jag har tidigare sprungit vanliga Lidingöloppet, men att uppleva Lidingö på våren är något alldeles speciellt! 

Min sambo gav mig startplatsen till Ultramarathon i födelsedagspresent, eftersom jag var sugen på att testa en längre distans än en marathon som jag sprungit några gånger tidigare. En kompis skulle cykla MTB-loppet, så tanken var att jag skulle heja på honom på lördagen och bara ladda inför Ultran på söndagen. Men så såg jag en tävling på Funbeat där man kunde vinna en startplats till något av loppen och göra en kombo. Jag som älskar utmaningar tyckte att det lät kul, så jag skrev en motivering som visade sig vara så bra att jag vann en startplats till MTB-loppet! 

Vi åkte ner från Umeå på fredagen och bodde på Rönneberga. Lidingö mötte oss med en fin vårdag, för en norrlänning var det otroligt härligt att komma ner till våren där allt blommade. Vi hann testcykla delar av banan på fredagen, vilket kändes bra. 

MTB-banan var utmanande med alla backar. Jag är relativt ny på MTB, har tidigare mest cyklat landsväg och tycker därför att Lidingös bana var precis lagom utmanande för mig.

Löparbanan var även den tuff med alla stigningar. Jag gillar uppförsbackar och försöker se dom som en utmaning, vilket gjorde att även den banan passade mig bra. 

Under bägge loppen använde jag RaceOne-appen så att min sambo som hejade längst banan kunde följa mig och genskjuta mig med bra uppbackning på många ställen. Det var kul! 

Vilka var höjdpunkterna 2017?
Höjdpunkterna är givetvis de gånger jag hamnat på pallen i några lopp. LidingöUltra var första gången jag sprang längre än en mara, min ambition var att ta mig runt under fem timmar. Det hela slutade med en 3e plats och en tid som var långt bättre än jag hade förväntat mig! Nästa höjdpunkt var Laphonia Triathlon, en fulldistanstriathlon i Gällivare med start vid midnatt. Det var en magisk känsla att få springa över mållinjen som första dam efter drygt elva timmar. 




Kommer du tillbaka till Lidingö i vår?
Jag är inte anmäld ännu, men självklart finns suget! Det var fina tävlingar båda två. 

Vad är grejen med cykel och MTB?
Cykling är en livsstil för mig. Jag försöker cykla så ofta jag kan och ska någonstans. Mest förtjust är jag i landsvägscykling, men jag är i grunden en friluftsmänniska som trivs i skog och mark och därför är det härligt att cykla MTB. Det är en otrolig frihetskänsla att rulla fram över stenar och rötter i skogen. 

Vad är dina styrkor som cyklist?
Just styrkan. Jag är inte så bra när det blir tekniska banor, men är stark när det går uppför. Jag tror att det var därför Lidingö kändes så bra. 

Vilka är dina styrkor som löpare?
Uthålligheten. Jag är ingen sprinter, men trivs om jag får springa i ett behagligt tempo. Då kan jag hålla på långe. 

Vilka är målsättningarna för 2018?
Jag fick mersmak för ultradistans, så jag ska springa High Coast Ultras halvdistans på 75 km. Det blir en utmaning, då den mestadels går i terräng. Jag kommer även att springa Vemdalens Fjällmaraton 43 km. Sedan är tanken att genomföra någon triathlontävling och swimrun, men har ännu inte bestämt vilka lopp det blir. 

Vad motiverar dig?
Jag är en tävlingsmänniska som gillar utmaning och utveckling. Jag tycker om och drivs av att hela tiden försöka pressa tröskeln. 

Hur tränar du i vinter?
Jag har en filosofi om att det är bra att variera träningen, både för att hålla motivationen uppe och för att hålla sig skadefri. Jag försöker att hålla igång löpningen under hela året genom att springa 1-2 pass i veckan, där ena passet är längre än 75 min och det andra ett kortare intervallbaserat pass. Jag kör spinning, yoga och ett styrkepass (gärna BodyPump) minst en gång i veckan.  Utöver detta består många av vinterns pass av längskidåkning, både skejt och klassiskt. Jag tränar 6-7 dagar i veckan under vintern.

Har du några tips på vinterträning för motionärer?
Skaffa ett par dubbade löparskor och en pannlampa! Det finns inget härligare än att springa längst en snöklädd stig i ljuset från pannlampan. Jag tycker det är bra att man försöker springa minst ett pass i veckan under vintern, för att hålla igång löpsteget inför barmarkssäsongen. När det gäller cykling rekommenderar jag spinning. Det är ofta ganska högintensivt och intervallbaserat, vilket är bra för att hålla igång pulsträningen.

Anmälan Lidingöloppet MTB >>
Anmälan Lidingöloppet Ultramarathon >> 

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med