Sommaren är slut - Tillbaka till (tränings)rutinerna!

Stockholm Massage Academy har skrivit lite om hur du kommer tillbaka till rutinerna efter sommaren. 

Vad behöver du tänka på om du tagit ett sommaruppehåll från träningen? Denna sommar har slagit alla rekord med tropisk värme i hela Sverige. Man upptäckte att det var jobbigare än vanligt att ta sin cykelrunda i 30 graders värme och gassande sol. Många av er ställde helt enkelt cykelskorna på hyllan ett tag och njöt av sol och bad istället. Helt okej att låta kroppen återhämta sig ordentligt ibland om du frågar mig! 

På några veckor hinner dock muskler, leder och senor bli lite väl slöa!

Speciellt baksida lår (Hamstrings) är en muskel som behöver uppmärksamhet innan man kör igång för fullt igen. Nu börjar det ju dessutom bli kallare på morgnarna och kvällarna så var försiktig så att du inte skadar dig. 

Är du stel i musklerna på baksidan av låret? Då är det lätt att du drar på dig en sträckning om du går ut för hårt i början. Även sätesmuskulaturen (Gluteus) behöver en mjukstart efter ett uppehåll.

Börja kör i lugnt tempo och var lyhörd på om kroppen signalerar smärta någonstans. När du blivit varm i hela kroppen stannar du upp och stretchar baksida ben och sätesmuskulatur så att du känner att du verkligen får kontakt med dessa muskelgrupper. Detta är naturligtvis ännu mer viktigt om du ska köra intervallträning eller löpa i högt tempo. 

Tänk på att stretchning är individuellt. En del är överrörliga och andra väldigt inskränkta (stela). Gör de övningar som passar just din kropp. 

Ännu bättre resultat får du naturligtvis om du går till en massör som kan töja dina stela muskler i kombination med skön massage. 

Lycka till! 

Stefan Malmsten, Massageterapeut

Stockholm Massage Academy AB 

Nu är det din tur att bli massör! Gå in och anmäl dig till kurs hos Stockholm Massage Academy.

Till deras hemsida>>

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med