Så underhåller du träningen i sommar

Så underhåller du träningen i sommar
Så underhåller du träningen i sommar

För många cyklister är Lidingöloppet MTB den stora säsongsöppnaren. Och merparten av deltagarna brukar ha Cykelvasan som avslutande lopp. Om den stora utmaningen inför Lidingöloppet är att skaffa tillräckligt med träningstid i sadeln brukar det vara enklare träna fritt inför Cykelvasan. Eller?

När sommaren är här på riktigt går det åtminstone inte att skylla på vädret för utebliven träning. Visst kan det regna, men i jämförelse med mörkret, kylan, slasket, isen och vägsaltet är regnet ingenting. De allra flesta som deltar i Lidingöloppet MTB brukar ha Cykelvasan som avslutning på säsongen. Och av dem brukar sommaren vara efterlängtad för att bygga fysik och form till ljudet av fågelkvitter och solsken. Men det finns en till verklighet som utmanar vardagen även under sommaren. Åtminstone för dig som befinner dig i en vanlig arbetssituation och har familj med allt vad det innebär såsom gräsklippning, grillkvällar och häng på stranden. Alltså sommarlov och semester.

 

När skolan är slut kommer sommarlovet och en efterlängtad semester. Det är då som all den där fria tiden finns för att cykla obegränsat mycket. Hoppas du. Men det är samtidigt då du som förälder förväntas underhålla familjen med aktiviteter, resor och annat ända tills skolan och jobbet drar igång på nytt. Sammantaget blir det för många en ännu större utmaning att pressa in den efterlängtade träningen. Åtminstone om det ska ske utan att din familj tappar sugen. 

Strukturen är nyckeln

Att planera upp vardagen är grunden för att lyckas med träningen på rätt sätt. Om du är den med störst träningsambitioner kan det vara smart att först ställa frågan till övriga i familjen om vad som finns på önskelistan. Och därefter får du, med hjälp av list, planera in din träning. Det svåraste brukar vara att klämma in de där långa distanspassen eftersom det ofrånkomligen tar mycket tid. Men låt säga att familjens önskemål för dagen är en utflykt några mil hemifrån. Det kan ge dig en utmärkt chans att cykla dit eller hem. Eller kanske både ock. Och skulle du nagga lite på den fria tiden kan du överraska familjen genom att köpa glass när passet är slut och du ska möta upp familjen. Det tricket går nästan alltid hem. Åtminstone hos barnen. 

Våga slarva

Det har sagts förr och det tål att sägas igen. Den bästa träningen är den som blir av. Istället för att sura över att dagen inte blir som du planerat, utifrån ett träningsperspektiv, är det bättre att fånga de möjligheter som finns. Hellre något litet än ingenting alls. I praktiken betyder det att du ibland får nöja dig med en timme istället för två. Då ska du komma ihåg att den timmen är betydligt bättre än ingenting. Det gäller särskilt dig som kanske inte tillhör eliten och då måste specialisera träningen tydligare. Så hellre slarva lite med den planerade volymen än att inte göra något alls. 

Öppna upp för alternativ

Under vintern måste vänner av cykelsport vara mottagliga för alternativ träning. Åtminstone om du bor i Sverige med tanke på hur den mindre ljusa årstiden brukar se ut. Det normala för cyklister brukar vara att släppa den alternativa träningen under sommaren och odelat ägna sig åt cykling. Men en semesterresa under sommaren kanske inte tillåter dig att ens ta med cykeln. Och istället för att inte göra något alls är det bättre om du åtminstone får med dig löparskorna, så du kan aktivera dig genom att springa. Och badkläder brukar ju vara standard under sommarsemestern. Även om du inte är något utmärkt simmare kan sannolikt belasta dig i vattnet så att både hjärtat och musklerna får lite aktivitet. Så när familjen tar sin glasspaus kan du hänga på en halvtimme av renodlad simträning. 

Styrketräning är en träningsform som aldrig ska underskattas, oavsett säsong och årstid. Och det behövs inget gym för att klara de grundläggande övningarna. Med hjälp av din egen kropp kan du komma långt. Och med hjälp av ett gummiband och fria vikter, såsom stenar, stockar, kan du nå riktigt långt. Och skulle barnen uppleva att du avviker för mycket får du placera minstingen på ryggen när du kör armhävningar på stranden. 

Du ska inte heller underskatta klassiskt kroppsarbete som något positivt. Träningen blir inte nödvändigtvis mer effektiv bara för att du har träningskläder. Att gräva fundament till nya verandan kan också bli jobbigt, trots att du har jobbarbyxor på dig. Att hugga ved till vintern är i allra högsta grad styrketräning för överkroppen. Och säkert kan du hitta annat som behöver göras på gården eller i sommarstugan, som är lite fysiskt krävande. Då kan du framstå som hjälte i familjen istället för någon som försvinner iväg för att träna. 

Tänk kreativt

Är sommarschemat fyllt av aktiviteter kanske du måste hitta luckor på morgonen eller kvällen för träningen. Visst är det skönt med sovmorgon, men samtidigt är det väldigt skönt att träna tidigt på morgonen när du väl hittat rutinen. Då får du oftast en miljö som är befriad från rörelse och stress – bara lugn. Och skönast är när du tränat klart och familjen precis har vaknat. Då är du både pigg och nytränad. Och då kan du släppa tankarna om att försöka hitta din lucka under dagen för att sköta träningen. Dessutom är det okej med lite lunchvila under semestern. Så om du upplever att den tidiga uppstigningen är ett problem för att hålla dig vaken hela dagen kan du gott unna dig en stund på soffan eller hängmattan efter lunch. 

Om barnen är så små att du inte kan lämna dem för att träna gäller det att göra jobbet i hemmamiljö. Visst är det smärtsamt om solen lyser och du samtidigt ”tvingas” köra ett pass på trainern. Men om det är din enda chans så måste du ta den. För kom ihåg att det blir ännu mer smärtsamt att stå på startlinjen i Sälen om du fuskat för mycket. Och bara för att du kör trainer betyder det inte att du måste vara inomhus. Ställ ut den på balkongen eller gården, så får du åtminstone andas utomhusluft. 

Istället för att ta bilen till favoritbadet kanske ni kan ta cyklarna och förvandla bilresan till en utflykt för hela familjen. Är minstingarna för små för att cykla själv får du hänga på kärran och bogsera dem. Det är oftast roligare än att åka bil. Och för dig kan det bli lättvunnen träningstid. Och sparade pengar. 

Så, den efterlängtade sommaren kan trots sommarlov och semester bli en utmaning. Men rätt planerat och strukturerat, med lite kreativa inspel, kan det bli väldigt lyckat. Utan att någon hamnar i skottgluggen. Och då står du där i Sälen, i mitten av augusti, redo för en säsongsavslutning med benen i rätt skick. Lycka till och trevlig sommar!

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med