Pendla dig bra

Pendla dig bra
Pendla dig bra

Aldrig har diskussionerna om den allt sämre folkhälsan och miljön varit så intensiv. Om du, högst konkret, vill bidra till en förbättring av det är det dags att ställa bilen hemma och välja cykeln till jobbet. Vad du dessutom kan få på köpet är träningen. Och förbättrad ekonomi.

Hälften av landets alla bilresor är kortare än fem kilometer. Om det bilåkandet ersattes med muskeldriven transport skulle de högst mätbara skillnaderna i förbättrad hälsa och miljö bli stora. Samtidigt höjer pedagoger i skolan rösten om barnens stillasittande som märks tydligt när det handlar om vakenhet och förmågan till inlärning. Och passningen från skolan är tydlig; barnen behöver röra sig till och från skolan med hjälp av egna ben. 

Sammantaget skulle allt och alla bli vinnare på att byta ut de korta persontransporterna från motordrivet till muskeldrivet. Men varför händer det inte? Det finns ju ingen som direkt ifrågasätter fördelarna. Den enkla förklaringen är bekvämlighet. Det är helt enkelt bekvämt att ta bilen till jobbet, och på vägen lämna barnen och handla. Problemet är att vare sig en förbättrad hälsa eller miljö tar särskilt stor hänsyn till bekvämlighet. Tvärtom som måste kroppen användas till det den är skapt för; fysiskt arbete. Det behöver inte överdrivas, men däremot vara återkommande. 

Att cykelpendla de där dagarna när vädret är fint och schemat inte är allt för pressad brukar fungera bra för de flesta. Fullt förståeligt blir det värre när vädret är mindre sympatiskt. Och utifrån hur våra mindre mysiga årstider kan se ut är det en utmaning att ta höjd för det dåliga vädret. Då krävs både rätt planering, inställning och utrustning. Och därtill en arbetsgivare som ger dig möjligheten till ombyte och att parkera cykeln säkert. Tyvärr är detta ett tillräckligt hinder för att komma igång med cykelpendlandet. Särskilt om du helst vill ta din fincykel och träna dig fram och tillbaka till jobbet. 

Att vända dåligt till bra 

Hela familjen på en och samma cykel? Ja, visst kan det fungera, men du kanske ska lita på att den lösningen alltid fungerar. Särskilt inte när vädret är mindre sympatiskt. 

”Barnen måste lämnas och hämtas på skolan och maten måste handlas” är vanliga argument till att många drar sig ifrån att cykelpendla. Men om halva anledningen till att du cykelpendlar är träningen, så kan du lika gärna förvandla motståndet till något positivt. Visst, att dra en kärra, knuffa på barnen eller cykla med ryggsäck eller packväskor känns inte så sportigt. Men utifrån träningsperspektivet kan det lika gärna ses som något bra. För enkelt uttryckt handlar träning om motstånd. Och lyckas du mentalt förvandla det ”tråkiga” motståndet till något som faktiskt kan gynna dig i slutänden så är du en vinnare.


Det är inte så roligt att släpa på en sån här kärra när du tänker träning. Men kanske kan du lämna kärran på förskolan, tillsammans med barnen. Och på hemvägen plockar du både barnen, kärran och fyller på mat. Allt i ett när det blir som bäst.

Arbetsgivaren då? 


Så här ska en modern cykelförvaring se ut. Säkert, snyggt och tryggt. 

Tack och lov börjar både fastighetsägare, kommuner och arbetsgivare inse att om de ska bidra till en förbättrad miljö och hälsa gäller det att ge plats för cykeln. Om det inte gäller ditt boende eller arbetsplats är det hög tid att sträcka upp handen och ryta i. En säker cykelparkering och möjlighet till ombyte är rimliga krav att ställa på en modern arbetsgivare. Är din arbetsgivare ovillig får du kolla närliggande lösningar. Alldeles säkert finns någon i närheten som är mer vaken än din egen chef. Och istället för motvilligt ta emot det där årskortet på gymmet kan du försöka styra ditt friskvårdsbidrag till något som gynnar ditt cykelpendlande. Till exempel en cykel. Och kan chefen inte erbjuda dusch så kanske du åtminstone kan användas årskortet på närmsta gymmet för att duscha. 

Prylarna då?

För att träningen ska bli effektiv behöver din cykel inte vara tillverkad av kolfiber och kosta 45 000 kronor. Visst är det roligare att cykla på lätta fina hojar. Men om det inte fungerar får du istället välja anpassad utrustning. Och med anpassad menas det som är bäst för situationen. Är det vinterpendling måste du ha en cykel utrustad med lysen, dubbdäck och kanske skärmar. Du måste också vara medveten om att vägsaltet är cykelns största ovän. 

Lyckas du inte bli tilldelad en säker cykelparkering så kan du inte heller ta din finaste cykel till jobbet, för då är risken stor att den blir stulen. Om allt detta känns omotiverat kan du vända det till något positivt genom att tänka så här; ”om jag står ut med en 17 kilo tung cykel med knapphändig funktion, så kommer det att kännas väldigt inspirerande när jag senare får gränsla min fincykel, lagom tills våren står vid dörren”. Med det som motivation är det många elitcyklister som plågat sig igenom vintrarna på sina tunga vintercyklar. 

Anpassad träning 

Träning är både ett resultat av vad du samlat på dig över tid och färskvara. Kanske innehåller inte ditt vanliga pendelstråk någon backe. Då får du snoka upp någon närliggande stigning som du kan förvalta.            

Det sistnämnda är något som hela tiden lever beroende på vilken uppgift du har framför dig. Är ditt nästa lopp tekniskt svårt måste du lägga närtid i motsvarande terräng, så att du är redo. Är loppet mycket kuperat måste backträning finnas på schemat och är sträckan väldigt lång bör det finnas några rejäla distanspass på schemat tiden innan start. Lidingöloppet MTB har en karaktär som är högintensiv. Backarna är inte långa men många. Den totala sträckan är inte avskräckande lång och inte heller de tekniskt svåra partierna. 

Den samlade bilden av vad som är mest krävande på Lidingöloppet MTB brukar vara backarna som till slut tar ut sin rätt, även bland elitcyklisterna. Eftersom karaktären på backarna är korta och relativt branta så är det viktigt att du försöker simulera det i din egen träning. Och kopplat till temat träningspendling är din uppgift att hitta de backarna på vägen till och från jobbet. Finns det inte någon backe längs din naturliga rutt måste du leta upp den på vägen. Och skulle din hemmaterräng vara helt befriad ifrån backar får du istället börja lägga in 30 till 60 sekunder långa intervaller på platt underlag. Det viktiga är då att du kör på med full intensitet, främst muskulärt. Då får du den fysiska anpassade träningen, men inte helt den grennära träningen eftersom lutningen saknas. 

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med