Lidingöloppet MTB 63 – Hur ska jag tänka under loppet? Del 2

Lidingöloppet MTB´s bana passar alla typer av cyklister och är utmanande både för motionärer och elit. Men hur ska man då tänka för att genomföra sitt bästa lopp? Hur tänker en elitåkare? Hur kan en motionär tänka? Vi har tagit hjälp av Calle Friberg som guidar dig genom banan. Han gör det med hjälp av Henrik Öijers film från Lidingöloppet MTB 2018. Detta är del 2 av banan.

Grönstabacken till toppen Abborrbacken 


Här är det fortfarande rätt tidigt i loppet och för eliten är det Bosön samt Grönsta och Abborrbacken det brukar spricka av och bildas grupperingar. Dock är det lätt att spränga sig i dessa små branta backar. Med det sagt så kan det bra att pressa sig lite extra så man inte tappar sin grupp i dessa backar. Är man bara med över krönet så blir det lättare at ”rulla med” och återhämta sig efter backen. Försök även lyfta blicken och välj rätt spår och växel då farten är relativt hög och kurvorna kommer hela tiden.

Botten Abborrbacken:


För eliten gasas det ofta friskt här. Ibland spricker det av och ibland går det kontrollerat men oftast i bra tempo då det är relativt tidigt i loppa och mänga har pigga ben och matchen är öppen. Som motionär så är abborrbacken en tuff backe som man inte bör köra över sin förmåga i, då den är ca 2-3 minuter trots allt. Kan vara idé att ta det lite lugnare i den brantare första delen för att sedan kunna öka.

Tågpassage + asfaltsträckan

Denna sträcka bör man hitta en bra grupp att hjälpas åt i. Ligger man och solokör här bränner man onödigt mycket energi.

Trång passage förbi parkeringshus.

Inget ställe att avancera utan bara åka med sin grupp. Passagen är lite tajt men inget svårt. Dock en skarp högersväng på asfalt i botten.


Vätska Brevik och vägen fram dit

Mest asfalt och snabbt hela tiden, inget svårt men en del igångdrag. Se till att inte tappa din grupp då det kanske öppnar upp på någon raka och då vill man ligga på hjul och inte ta för mycket vind. Nerifrån Brevik kommer sedan en halvseg afaltsbacke man kan ladda för lite så man inte tappar. Alternativt om du känner dig pigg, är bra att grilla sina med-cyklister i gruppen sin:)


Uppför brant backe till single track-delen och runt Kottlasjön

Snabbt ner mot Kottlasjön och sedan kommer en vänstersväng in i en brant liten backe som brukar kännas. Som elit brukar det inte gasas jättemycket då den är kort, men har man tunga ben så känns den absolut. Som motionär kan man ta det lite lugnt och inte köra på för mycket över tröskeln. Hellre att man kan öka när det plattar ut och sedan kunna köra på i det efterföljande stigpartiet som är fint och är lite svagt uppför i början för att sedan gå över till svagt utför. Kan vara bra att vara skapligt återhämtad och inte för stum här. Ett roligt parti runt Kottlasjön.

 

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med