Förbered dig inför vårens löpning

Förbered dig inför vårens löpning
Förbered dig inför vårens löpning

Äntligen vår! Vad behöver du tänka på nu i början av löparsäsongen? I år har ju vintern varit tuff med mycket snö även i södra Sverige. Det betyder att många av er tagit ett längre uppehåll från löpningen än vanligt.

På två månader hinner prestationsförmågan försämras ordentligt. Börja med väldigt lugna rundor den första veckan och öka sedan antalet kilometer i takt med att du känner dig stark. Inom bara ett par veckor kommer du vara tillbaka på samma konditionsnivå som före uppehållet.

Känner du smärta? Har du börjat löpträna med för långa löppass eller för intensivt? Var lyhörd, lyssna på kroppen! Ta några powerwalks istället.

Ha tålamod, det lönar sig i längden! 

Muskler, leder, senor och ligament i fötterna och benen behöver byggas upp på nytt. Stegra träningen långsamt genom att växla mellan powerwalks och löpning den första månaden om du känner att det behövs. 

En muskel som är särskilt utsatt för löpare är Tibialis Anterior (främre skenbensmuskeln). Det kan ibland kännas som benhinneinflammation när man utsätter den för ansträngning. Det är det oftast inte utan muskeln blir lätt överansträngd med smärta som följd vid påfrestning, även vid powerwalks! Tibialis Anterior kan man stärka genom att gå på hälarna 3 x

20 meter och/eller "plocka upp handduk med tårna" 2 x 5 minuter. Utför även tåhävningar när du borstar tänderna på morgonen och kvällen så får du ett ännu bättre resultat i dina ben. Denna muskel kan vara svår att stretcha, man kan dock försöka "sätta sig på fötterna" och sträcka ut.

Det bästa resultatet får man tveklöst om en professionell massör tar hand om muskeln genom töjning och stretching i kombination med massage.

Lycka till! 

Stefan Malmsten, Massageterapeut 

Vill du lära dig hur man på ett korrekt sätt genomför massage? På Stockholm Massage Academy har du möjligheten att genom en intensivkurs införskaffa dig den informationen. Läs mer på www.massageacademy.se och har du några frågor så kan du passa på att ställa dessa till massörerna på Lidingövallen i samband med loppen i maj. 

Lidingöloppet Ultramarathon arrangeras i samarbete med