TCS hjälper hela vägen med välgörenhet

TCS arbetar med välgörenhet och hälsa sedan många år tillbaka och tänket går igenom hela deras organisation. Läs om varför TCS engagerar sig.

I maj i år annonserade TCS ett femårigt partnerskap med Lidingöloppet, det legendariska svenska sporteventet, där TCS nu är titelsponsor och officiell teknologipartner. TCS blir även titelsponsor för TCS Lidingöloppet 15 (15 km), TCS LidingöRuset (1.7-4 km för personer som har någon form av funktionsnedsättning), TCS LidingöRullet (2 km för personer som tar sig fram med hjälp av rullande hjälpmedel) och TCS Lilla Lidingöloppet (1.7-6 km för barn).   

Det finns många beröringspunkter mellan det globala IT-konsultföretaget och världens största terränglopp. Först och främst en samsyn kring etik. TATA, TCS moderbolag, grundades av industrimannen Jamsetji Tata (1839 – 1904) vars citat är vida känt ”I en fri verksamhet är samhället inte bara ännu en intressent, utan själva anledningen till varför verksamheten existerar”. Principen att sätta samhället i centrum för verksamheten är ett framgångsrikt tillvägagångssätt och efterföljs i alla de länder där TCS verkar. Initiativ för att nå ut i samhället inkluderar sponsorskap för välgörenhetsorganisationer samt att stödja utbildningsinitiativ inom vetenskap och praktiskt samhällsengagemang tillsammans med TCS anställda.

TCS har valt ut Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna som välgörenhetsorganisation i association med TCS Lidingöloppet. Astrid Lindgrens barnsjukhus är en del av Karolinska Universitetssjukhuset, som i slutet av 2016 blir ersatt av Nya Karolinska Solna Universitetssjukhus. Väl färdigställt kommer det att vara det största barnsjukhuset i norra Europa.

Ett gemensamt åtagande

Staffan Movin, styrelseordförande TCS Lidingöloppet, beskriver TCS som en ”naturlig partner” som delar deras engagemang och ansvar för samhället. Det gemensamma engagemanget mellan TCS och Lidingöloppet främjar idén att löpning är en sport tillgänglig för alla. TCS CEO och Managing Director, N Chandrasekaran är själv löpentusiast och tror på att god kondition är en viktig byggsten i en sund livsstil. Denna filosofi är anledningen till många av företagets offentliga sponsorskap. TCS är redan engagerade i åtta av världens ledande lopp, detta innefattar sponsorskap av TCS Amsterdam Marathon, TCS New York City Marathon, och TCS World 10k Bengaluru. Tidigare i år blev TCS även officiell teknologipartner för loppet Virgin Money London Marathon.

TCS Lidingöloppet, som redan är ett välkänt lopp i den globala löpkalendern och har deltagare från 35 länder, kommer att få en ännu större internationell profil de kommande åren. TCS Lidingöloppet kommer att arbeta hårt över de fem kommande åren, inte bara för att marknadsföra loppet som det erkänt största terrängloppet i världen, men också för att förhöja upplevelsen för åskådare och deltagare.

Som eventets officiella teknologipartner bidrar TCS med en ny digital dimension, något som de gjort för event som TCS New York City Marathon med flera. TCS kommer att bygga en smartphone-app för att erbjuda praktisk information om eventet såväl som realtidsdata om löparnas prestation. Partnerskapet TCS Lidingöloppet är ett av de senaste exemplen på TCS åtagande i användande av digital teknologi för att bidra till hälsa och välmående. För TCS anställda är hälsa och välmående främjat via TCS internationella hälsoprogram, Fit4Life. Via plattformen donerar TCS till välgörenhet för varje kilometer och timme av träning som en anställd loggar genom den interna Fit4Life-appen. Över sex miljoner kilometer har blivit loggade årligen, vilket motsvarar 150 varv runt jorden.

Amit Bajaj, baserad i Stockholm och TCS europachef, var särskilt intresserad av att göra TCS Lidingöloppet till en del av TCS eventportfolio. Han är själv en passionerad löpare och har tidigare deltagit i loppet.

”Ingenting kan vara mer berikande än att springa i naturen, det som TCS Lidingöloppet står för. Löpning är den enklaste formen av fysisk träning som gått vidare till oss genom evolutionen. Naturen är kanske den största positiva kraften, en naturlig helare, något som kopplar oss till våra rötter. När dessa kombineras tilltalar de alla tre nivåer av välmående - fysisk, mental och emotionell. Detta är för mig mycket viktigt när vår värld blir mer digital. Det är också viktigt att komma ihåg att TCS Lidingöloppet är ett familjevänligt event som även ser till personer med särskilda behov där de kan tävla och delta. Denna inkluderande strävan ligger helt i linje med vår företagsvision”.