Början på slutet eller starten på något nytt?

Att gå ifrån sommar och värme till höst, med mörker och kyla är ingen dröm för vänner av cykelsport. Men hösten behöver inte vara en tid av ångest, tvärtom kan det bli en riktig högtid om du bara tacklar den rätt. Andreas Danielsson (bl.a. tidigare förbundskapten) delar med sig av sina tankar.

Först och främst krävs bra utrustning eftersom det aldrig blir en njutning av att vara kall och blöt en längre stund. Så nummer 1 är att säkra upp med kläder som både fixar lägre temperaturer och blöta förhållanden. Har du aldrig cyklat med ryggsäck tidigare kan det vara läge att testa det nu. Den behöver inte vara stor, men tillräckligt rymlig för att få med några extra plagg, lite verktyg och en fikapeng. Ibland skiftar vädret snabbt, då gäller det att vara redo. 

Men hösten behöver inte bara vara kall, mörk och eländig – den kan lika gärna bjuda på magiskt vackra färger, fräsch luft och en natur som är nästan helt befriad från trängsel. Då är hösten svårslagen, även för riktiga solskenscyklister! 

Här är 3 grundtips inför en lyckad höst: 

Se eller synas

Att cykla med belysning adderar en dimension åt cyklandet som kan vara riktigt mysigt. När mörkret och tystnaden är total ute i skogen är det en mycket speciell känsla att fara fram längs stigarna och bara se en ljuskägla framför din egen cykel. Kom bara ihåg att om du ägnar dig åt seriös mörkercykling, så krävs bra belysning. Så länge du cyklar längs vägar och i trafiken så räcker det med belysning för att synas, men så fort du lämnar de stora stråken och ger dig ut på tekniskt utmanande cykling så behöver du se. Och den riktigt seriöse använder dubbla lysen, där ett sitter på styret och alltid pekar i den riktning du cyklar, medan det andra sitter på hjälmen och följer din blick. Två ljuskällor adderar också en säkerhet, om du kraschar eller batteriet tar slut. Och du, att ha sällskap i mörkret är en klok idé om något händer och du blir liggandes! 

Gör det förbjudna

Seriöst satsande cyklister försöker undvika alltför många mitt-emellan-pass eftersom det vare sig leder till att de blir snabbare, starkare eller mer uthålliga. Men lika lätt som det är att motivera sig till att köra tidsstyrda intervaller under säsong, lika svårt kan det vara att träna strukturerat när ingen tävling väntar runt hörnet. Och under hösten blir det långt att börja blicka mot nästa säsong. Men för att ändå underhålla cyklandet kan du tillåta dig att köra mer pass helt och hållet på känsla. Är vädret fint, sällskapet rätt och du får feeling, så skarva på och gör det som känns mest rätt i stunden. Och är läget omvänt, utmana då inte ditt psyke för hårt (det behövs till tävlingarna) utan vänd hem och gör något roligare. 

Många cyklister använder också hösten till att utforska ny terräng. Att hitta de där roliga stigarna är sällan något man har tålamod att ägna sig åt under säsong, då vill man veta hur det ser ut för att kunna planera träningen. Och du, glömt inte fikapengarna. Kaffet smakar alltid lite godare när fötterna är småfrusna! 

Alternera din träning

Den klassiska cyklisten har alltid varit lite återhållsam med alternativ träning, men den trenden har avtagit och nu tränar eliten oftast ganska varierat, där undantaget brukar vara mitt under tävlingssäsong. Då vill man helst ägna sig åt så mycket cykling som möjligt. Men om din motivation är låg under hösten är det utmärkt tillfälle att göra något annat, som ändå underhåller din fysik, fast samtidigt sparar på det rena ”cykelbränslet”. Och kom ihåg att hjärtat, blodet och lungorna har ingen aning om du cyklar, springer eller åker skidor ­– de centrala organen uppfattar bara hur hårt de belastas. Så när det handlar om allmän kondition så tränas den lika bra av allt som gör att du måste andas. 

Är din teknik bristande kan hösten också vara en utmärkt tid att tillexempel söka dig till en BMX-bana eller kanske testa lite liftburen cykling. Det är hög underhållning och mycket bra träning för dig som söker bättre balans, teknik och kontroll på cykeln. Och du, kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av!

/Andreas Danielsson

Lidingöloppet MTB arrangeras i samarbete med